fbpx
Skip links

Eet ik teveel ?

Genoeg gegeten ?

Het is zo lekker, het smaakt me zo goed ! Dus ik neem nog maar een schep, hoewel ik eigenlijk genoeg gegeten heb. Het overkomt me ook dikwijls hoor. Maar hoe kan je nu zelf meer controle hebben met een paar simpele trucs om minder te gaan eten?

Trucs

Om te beginnen neem je een kleiner bord. Zo eenvoudig kan het zijn. We gaan ons brein een beetje bedotten. Wanneer een klein bord vol eten ligt, dan heb je het gevoel dat je goed bedient bent en dat je veel eten krijgt. Leg je dezelfde hoeveelheid voeding op een groot bord, dan heeft dat een heel ander effect. Je krijgt als het ware zelfmedelijden met die kleine portie die je maar krijgt.
Het volgende wat je kan doen is kleiner bestek nemen. Echt waar ! Ik hoor je al lachen tot hier. Wanneer je met een kleinere vork eet, kan je minder eten per hap en doe je er langer over eer je bord leeg is. Met een kleinere hap is het makkelijker om lang te kauwen dan met een grote hap, dat duurt namelijk veel te lang en dat slik je alles maar door om dat je geen geduld hebt om alles fijn te kauwen.

Traag eten

Dan komen we ineens op nog een interessant gegeven. Het belang van traag te eten. In een vorige blog heb ik het al gehad over 30 keer kauwen op één hap. Dat is niet alleen belangrijk voor een betere spijsvertering, maar dat doet je natuurlijk ook trager eten. En dat is dan een goede zaak voor je verzadigingsgevoel. Dat treedt namelijk pas in werking na ongeveer een kwartier, twintig minuten. Wanneer je nu de eerste 5 of 10 minuten de hele boel naar binnen schrokt, dan heeft je lichaam de tijd niet om een signaal te sturen om te zeggen dat je eigenlijk al genoeg hebt. Gevolg is dat je je gemakkelijk over eet. Gewoonweg om dat je het niet gewaar wordt dat je al verzadigd bent.

Je maag

Wanneer je dus trager eet, weet je wanneer je verzadigd bent en zal je minder eten. Dit heeft ook een positief effect op de grootte van je maag. Indien je systematisch te veel en te snel eet, zal je maag uitrekken. Dit is een tweede alarmsignaal om te zeggen dat je genoeg hebt. Bij te vaak uitgerokken te worden, is het natuurlijk niet simpel om de normale grootte van de maag terug te krijgen. Bovendien gaan mensen met een te grote maag, ook te grote hoeveelheden eten, om het gevoel van een volle maag te ervaren.
Alle redenen dus om minder te gaan eten, alleen al om je maag meer comfort te bieden. Want wat is de taak van je maag eigenlijk ? Het eten dat je naar binnen gooit zo goed mogelijk verteren en het doorsturen naar de dunne darm voor het verdere verloop. Het is dus een goede zaak om de maag maar voor 2derde te vullen. Laat 1derde ruimte aan de maag zodat ze goed kan kneden. Ze moet namelijk verteringsenzymen en zuren mengen met je voedsel. Geef haar daarvoor de ruimte die ze nodig heeft door niet je maag volledig vol te stoppen.

Drinken

Je kan voor elke maaltijd een groot glas lauw water drinken, dit spoelt je spijsverteringssysteem en geeft je al een gevuld gevoel. Dan is ook ineens je dorst gelest en hoef je tijdens of na het eten niet meer te drinken. Dat is niet zo goed voor de spijsvertering. Ik wens je een goede vertering !